Труды Кубанского государственного аграрного университета


<<<  Back

2022, № 98

UDC: 338.984
GSNTI: 06.81.12

Methodology for analysis of the business model of the bakery production of regional consumer cooperation according to the criterion "efficiency of the seasonal value offer"

Seasonality is characterized by periodic fluctuations that repeat each season in a predictable manner. The greater the amplitude, that is, the longer the period, the greater the fluctuations in demand. Seasonal value proposition evaluation is one of the stages of business model analysis for small and medium-sized enterprises. The proposed methodology for working with seasonal nomenclature uses methods for predicting seasonal fluctuations and correlation analysis of a business model for an enterprise in the baking industry of consumer cooperation in the Krasnodar Territory. Consumer cooperation in our country is an organic, structural element of the agro-industrial complex, representing the economic support of the rural population. The developed methodology implements the concept of seasonal management according to the criterion of efficiency / lost profit for the enterprise of the baking industry of consumer cooperation in the Krasnodar Territory. The essence of the concept is to identify and select a seasonal value proposition, study its impact on the main product and find the strongest links between the process of reducing the volume of production in the main product and increasing the volume of seasonal value suggestions. Based on the identified conditions, the comparative efficiency of the process is determined, which reflects an increase in profits or the amount of lost profits for an enterprise in the baking industry of consumer cooperation.
Keywords: Seasonal offer, bakeries, business model, linear correlation analysis, seasonal nomenclature, efficiency, methodology.
DOI: 10.21515/1999-1703-98-23-29

References:

  1. Барановская, Т. П. Методика и модели управления сезонным ценностным предложением хлебопекарных предприятий / Т. П. Барановская, А. Е. Вострокнутов, Н. М. Нилова // Современная экономика: проблемы и решения. - 2020. - №11 (131). - С. 34-44.
  2. Воган, Э. Ключевые стратегические инструменты / Э. Воган. - Пер. с англ. - Москва: Бином. Лаборатория знаний, 2015. - 456 с.
  3. Нилова, Н. М. Разработка методики системного анализа для хлебопекарной промышленности потребительской кооперации Краснодарского края / Н. М. Нилова, Т. П. Барановская // В сборнике: Российская наука: тенденции и возможности Сборник научных статей. Научный редактор Л.Л. Буркова. Москва, 2018. - С. 168-172.
  4. Нилова, Н. М. Разработка бизнес-модели хлебопекарной отрасли потребительской кооперации Краснодарского края / Н. М. Нилова // Труды Кубанского государственного аграрного университета. - 2021. - № 92. - С. 52-57.
  5. Попова, Е. В. Исследование тренд-сезонных временных рядов в сфере вторичной переработки лома черных и цветных металлов / Е. В. Попова // Современная экономика: проблемы и решения. - 2019. - № 12 (120). - С. 49-60.
  6. Силкин, А. В. Выбор показателей, характеризующих развитие предприятия сезонного бизнеса / А. В. Силкин // Известия Тульского государственного университета. Науки о Земле. - 2017. - №. 2. - С. 178-186.

Authors:

  1. Nilova Nadezhda Mikhailovna, senior lecturer, Department of System Analysis and Information Processing, Federal State Budgetary Educational Institution of Higher Education “I.T. Trubilin Kuban State Agrarian University”.