Труды Кубанского государственного аграрного университета


<<<  Back

2023, № 108

UDC: 334.7
GSNTI: 06.52.13

Innovative business model development for a digital organization in the agro-industrial complex

The agro-industrial complex of the Krasnodar Territory occupies a leading position in the federal ranking and provides more than 7% of Russia's gross agricultural output. Strategy for the socio-economic development of the Krasnodar Territory till 2030 sets the task for the agro-industrial complex to create smart and environmentally friendly production, which is only possible in combination with solving the problems of the “Innovation and Information” block. However, the assessment of the innovation and information and communication system of the Krasnodar Territory, carried out before the development and approval of the strategy, showed that the Krasnodar Territory, along with its strengths (business climate, presence of “strong” universities, etc.), is characterized by a number of problems associated with a low degree of information technologies use in the organizations activities, including in the field of agro-industrial complex. The solution to this issue may be the business models transition from “classical” organizations to digital ones. The article proposes an innovative business model for the digital organization of the agricultural sector, uniting the mass market and the farmers' segment on a single digital platform that ensures the agricultural products purchase, processing and marketing. Using a modified approach to business modeling (according to A. Osterwalder) and a developed web service (http://beasymodels.ru/), conceptual modeling was carried out and a business model in the style of “multilateral platforms” was obtained, which included the use of a digital sales channel (mobile application for ordering), artificial intelligence technologies to implement the value proposition “Affordable farm products and high-quality healthy food.” The business model brings together both farmers and consumers on one platform. Moreover, the emphasis is on the lack of its own infrastructure and the development of a wide partner network.
Keywords: Agro-industrial complex, digital economy, digital distribution channel, business model, development, digital transformation.
DOI: 10.21515/1999-1703-108-24-31

References:

  1. Baranovskaya, T. P. Developing a business model and a strategy map for objectives in the enterprise architecture of an agro-industrial corporation / T. P. Baranovskaya, V. I. Loiko, A. E. Vostroknutov, Y. V. Lutsenko, A. G. Burda // International Journal of Applied Business and Economic Research. - 2016. - Т. 14. - No. 9. - Р. 6015-6037.
  2. Барановская, Т. П. Разработка системы показателей для оценки доходной части бизнес-модели сельскохозяйственных организаций малого бизнеса / Т. П. Барановская, А. Е. Вострокнутов // Труды Кубанского государственного аграрного университета. - 2019. - No. 79. - С. 28-33.
  3. Вострокнутов, А. Е. Методика разработки стратегии развития бизнес-модели агропромышленной организации / А. Е. Вострокнутов // Год науки и технологий 2021. Сборник тезисов по материалам Всероссийской науч.-практ. конф. Отв. за выпуск А.Г. Кощаев. - Краснодар, 2021. - С. 100.
  4. Гасанова, А. Д. Бизнес-модель предприятия АПК на основе процессноориентированной концепции / А. Д. Гасанова, Р. М. Магомедов // Региональные проблемы преобразования экономики. - 2014. - № 10(48). - С. 67-73.
  5. Демина, Е. А. Оценка эффективности бизнес-моделей предприятия АПК в условиях развития цифровой экономики / Е. А. Демина // Вестник экономики и менеджмента. - 2022. - № 1. - С. 21-24.
  6. Кошелева, Е. Г. Инновационные бизнес-модели как фактор устойчивого развития агропромышленного комплекса региона / Е. Г. Кошелева, И. Г. Габилин // Региональная экономика и управление: электронный научный журнал. - 2021. - № 4(68).
  7. Огнивцев, С. Б. Концепция цифровой платформы агропромышленного комплекса / С. Б. Огнивцев // Международный сельскохозяйственный журнал. - 2018. - № 2. - С. 16-22.
  8. Пантелеева, Т. А. Проблемы развития цифровых бизнес-моделей предприятий АПК: зарубежный и отечественный опыт / Т. А. Пантелеева // Продовольственная политика и безопасность. - 2021. - Т. 8. - № 1. - С. 63-84.
  9. Шевцов, В. В. От инновационных продуктов и процессов к инновационным бизнес-моделям / В. В. Шевцов, Д. А. Калугин // Московский экономический журнал. - 2020. - № 11. - С. 26.

Authors:

  1. Baranovskaya Tatyana Petrovna, Doctor of Economics, Professor, Federal State Budgetary Educational Institution of Higher Education “I.T. Trubilin Kuban State Agrarian University”.
  2. Vostroknutov Alexander Eugenyevich, PhD in Economics, associate professor, Federal State Budgetary Educational Institution of Higher Education “I.T. Trubilin Kuban State Agrarian University”.