Труды Кубанского государственного аграрного университета


<<<  Back

2021, № 92

UDC: 338.27
GSNTI: 06.71.07

Business model development for the consumer coopration bakery industry of the Krasnodar Territory

In our country, consumer cooperation is an organic, structural element of the agro-industrial complex, which is one of the forms of rural population social protection and economic support. The bakery industry is one of the leading food processing industries in agriculture. In the Krasnodar Territory, most of the grain products are produced by consumer cooperative factories, being an important structure that contributes to the development of the rural consumer market, as well as the solution of food problems. Enterprises of the bakery industry of consumer cooperation provide their products to local consumers, small settlements, as well as municipal facilities. To date, an unstable situation is observed in the bakery industry of consumer cooperation in the Krasnodar Territory. Therefore, in order to contribute to the development of new approaches and methods for making management decisions and increasing the efficiency of the enterprise, appropriate techniques are required. The article proposes a methodology for developing a business model for theconsumer cooperation bakery industry in the Krasnodar Territory, based on the method of A. Osterwalder, according to which enterprises are nine interconnected blocks: key partners, key activities, value proposition, key resources, distribution channels, key consumer segments, cost structure, income streams that determine the activities of the enterprise.
Keywords: Business model of bakery industry, concept, value proposal, mission, segmentation, qualitative indicators.
DOI: 10.21515/1999-1703-92-52-57

References:

  1. Барановская, Т. П. Методика и модели управления сезонным ценностным предложением хлебопекарных предприятий / Т. П. Барановская, А. Е. Вострокнутов, Н. М. Нилова // «Современная экономика: проблемы и решения». - 2020. - № 11 (131). - С. 34-44.
  2. Барановская, Т. П. Анализ деятельности и моделирования бизнес-процессов организаций розничной торговли Краснодарского крайпотребсоюза / Т. П. Барановская, А. Е. Вострокнутов, Т. Ю. Грубич // Фундаментальные и прикладные исследования кооперативного сектора экономики // Краснодар: КубГАУ, 2013. - № 5. - С. 20-29.
  3. Воган, Э. Ключевые стратегические инструменты / Э. Воган. - Пер. с англ. - Москва: Бином. Лаборатория знаний, 2015. - 456 с.
  4. Ватутин, С. Клонирование бизнеса. Франчайзинг и другие модели быстрого роста / С. Ватутин, М. Е. Тришин. - СПб.: Питер, 2013. - С. 192.
  5. Гольдштейн, Г. Я. Стратегический менеджмент: учеб. пособие / Г. Я. Голдштейн. - Таганрог: Изд-во ТРТУ, 2003.
  6. Нилова, Н. М. Разработка методики системного анализа для хлебопекарной промышленности потребительской кооперации Краснодарского края / Н. М. Нилова, Т. П. Барановская // В сборнике: Российская наука: тенденции и возможности. Сборник науч. ст. Научный редактор Л. Л. Буркова. - Москва, 2018. - С. 168-172.
  7. Гассман, О. Бизнес-модели: 55 лучших шаблонов / О. Гассман, К. Франкенбергер, M. Шик. - ООО «Альпина Паблишер», 2016. - С. 500.
  8. Остервальдер, А. Построение бизнес-моделей: Настольная книга стратега и новатора / А. Остервальдер. - Изд-во: «Альпина Паблишер», Москва, 2012. - С. 66.

Authors:

  1. Nilova Nadezhda Mikhailovna, Senior Lecture, Federal State Budgetary Educational Institution of Higher Education “I.T. Trubilin Kuban State Agrarian University”.