Труды Кубанского государственного аграрного университета


<<<  Back

2019, № 79

UDC: 338.439.5
GSNTI: 06.52.17

Development of indicators system to assess the business model of small business agricultural organizations

The business model is one of the effective tools that help to determine the organization development direction, i.e. to formulate its strategy, which is an urgent task for small businesses in the agro-industrial sector of the economy. To date, when describing the business model the approach proposed by A. Osterwalder is the most popular.This method has some disadvantages, for example, ignoring the numerical parameters of the organization, expressed in financial, economic and volume indicators, which reduces the adequacy of the result. On the other hand, the existing approach to business models formation based on adaptation of financial and economic indicators to terms of the template proposed by A. Osterwalder needs development and refinement, due to the fact that for the calculation of market shares forecast values, the methodology used, taking into account only two factors that do not allow taking into consideration the characteristics of both the organization and the market in full.In addition, existing methods for market share calculation use an expert approach, which reduces the accuracy and adequacy of the obtained forecast data. The article presents a methodology for assessing the revenue side of the business model of agricultural small business organizations and the system of indicators used for this purpose (width and depth of the value proposition, price efficiency, and uniqueness of the product (service), the level of competition and the level of service). The developed models for calculating the proposed indicators allow obtaining quantitative estimates of internal and external factors used to calculate the market share and revenue streams of the business model.
Keywords: Business model, integrated assessment, value proposition, consumer segment capacity, revenue streams, small business
DOI: 10.21515/1999-1703-79-28-33

References:

  1. Алексеев, И. А. Потребительский спрос и емкость рынка малых архитектурных форм (МАФ) / И. А. Алексеев // Вестник Московского государственного университета леса. - Лесной вестник, 2008. - № 4. - С. 118-120.
  2. Вострокнутов, А. Е. Методика формирования бизнес-модели корпоративных интегрированных структур и разработка алгоритмов и моделей ее валидности / А. Е. Вострокнутов, В. И. Лойко // Новые технологии. - 2018. - № 3. - С. 101-109.
  3. Вострокнутов, А. Е. Методологические аспекты формирования и стратегического развития бизнес-модели организаций малого бизнеса / А. Е. Вострокнутов, В. И. Лойко // Новые технологии. - 2018. - № 3. - С. 92-100.
  4. Гомелько, Т. В. Емкость продовольственного рынка: факторы, методы оценки / Т. В. Гомелько, А. А. Никитина // Вестник Белгородского университета потребительской кооперации. - 2009. - № 1 (29). - С. 176-179.
  5. Жук, Е. С. Маркетинговый анализ и прогнозирование рынка: практический аспект / Е. С. Жук // Journal of Economic Regulation. - 2013. - Т. 4. - № 4. - С. 126-136.
  6. Катаев, А. В. Емкость рынка: методология и процедура идентификации / А. В. Катаев // Маркетинг и маркетинговые исследования. - 2014. - № 4. - С. 278-289.
  7. Лойко, В. И. Методика формирования бизнес-модели организаций малого бизнеса / В. И. Лойко, Т. П. Барановская, А. Е. Вострокнутов, И. М. Яхонтова // Вестник Воронежского государственного аграрного университета. - 2018. - № 3 (58). - С. 210-218.
  8. Мезенцева, Ю. В. Методы расчета емкости рынка зерна (на примере Оренбургской области) / Ю. В. Мезенцева // Известия Оренбургского государственного аграрного университета. - 2011. - № 3 (31). - С. 199-200.
  9. Смирнова, А. А. Исследование потенциальной емкости рынка платных услуг в Российской Федерации и на отдельных ее территориях / А. А. Смирнова, И. В. Шавандина // Азимут научных исследований: экономика и управление. - 2016. - Т. 5. - № 3 (16). - С. 189-192.

Authors:

  1. Baranovskaya Tatyana Petrovna, DSc in Economics, Professor, Federal State Budgetary Educational Institution of Higher Education “I.T. Trubilin Kuban State Agrarian University”.
  2. Vostroknutov Alexandr Evgenyevich, PhD in Economics, associate Professor, Federal State Budgetary Educational Institution of Higher Education “I.T. Trubilin Kuban State Agrarian University”.